Billeder af læring

I forbindelse med opbygningen af denne blog, har jeg skulle forholde mig til, om der skal være billeder og i så fald, hvilke motiver der så kan bruges, når der fx skrives om læring? Som dansklærer var mine første indre billeder: ABC på en (grøn) tavle, en lærerinde ved tavlen (igen en grøn en af slagsen), et rødt æble og en barnehånd i vejret. Livstræet midt i skolegården dukkede også op på nethinden. Irriterende klassisk. Så kom billedet af kemiforsøget sammen med hoppende elever i en hinkerude. Hm, det er også set mange gange før. Og det er ikke fordi, at kommende billeder her på bloggen skal være nyskabende. Men, kan jeg virkelig ikke komme på noget andet?

Ved nærmere eftertanke opstår der et lille paradoks, som man kan vælge at trække lidt på smilebåndet af, eller også giver det stof til eftertanke: Hvordan kan man tale om synlig læring, hvis man ikke kan tage et billede af den? Kan læring være synlig? Læringssituationen kan være synlig. Resultatet af læring kan være synligt. Og det kan jeg tage billeder af. Men selve læringen, den er vel usynlig?

Min konklusion er, at der skal billeder på bloggen, og det bliver de klassiske ikoner, som vi alle nikker genkendende til, når der er tale om læring. Indtil jeg har lært noget nyt.